Search:

Home | Marketing | Mlm


Avon – MLM voor moderne vrouwen

door: Hans

 

Avon is het grootste multilevelmarketingbedrijf ter wereld en één van de oudste (in Duitsland zit het oudste bedrijf). ‘The Avon lady’ is een begrip geworden in de loop der tijd, zelfs bij mensen die de producten van het bedrijf nog nooit hebben gebruikt. Het bedrijf is actief in de markt voor schoonheids- en wellnessproducten van een uitstekende kwaliteit. In Nederland heeft Avon nog wel eens last gehad van een oubollig imago, maar dat is niet terecht. Het bedrijf is namelijk in de loop der jaren met de tijd mee gegaan en weet iedere keer weer een nieuw publiek aan te spreken. Het bedrijf wordt geleid door een vrouw, CEO Andrea Jung en had in 2009 maar liefst een omzet van 10.3 miljard dollar. Wereldwijd zijn er ruim 6 miljoen distributeurs die met Avonproducten werken en het bedrijf heeft 42.000 werknemers in dienst. Er zit nog steeds groei in het bedrijf, met name in Rusland en China, dat echte groeimarkten zijn.

Het verhaal
‘Hét bedrijf voor vrouwen’, is hoe Avon zichzelf omschrijft. Dat is interessant omdat de oprichter een man was, David H. McDonnell, een ambulante verkoper die boeken verkocht en langs de deuren ging om dat te doen. Hij gaf z’n vrouwelijke klanten altijd wat parfum om ze te stimuleren meer boeken te kopen. Toen hij merkte dat z’n parfums populairder waren dan de boeken die hij verkocht richtte hij in 1886 de California Perfume Company op, de voorloper van Avon. De naam Avon is overigens afkomstig van de gelijknamige rivier waar de Engels litarator Wiliam Shakespeare woonde. McDonnell was een groot fan van Shakespeare. Vanaf het begin verkocht McDonnell z’n producten bij de mensen thuis. Toen z’n bedrijf begon te groeien, huurde hij zijn eerste vertegenwoordigster in, mevr. Albee. Zij reisde te paard, per boot en per trein het hele land door om haar producten te verkopen en nieuwe vertegenwoordigers in te schrijven. Mevrouw Albee wordt tot vandaag de dag binnen het bedrijf gezien als een rolmodel voor vertegenwoordigers en managers. In 1959 maakt Avon de oversteek naar Europa, eerst in Engeland en West-Europa en later ook in andere landen.

Zo werkt het
Distributeurs – ze worden consulentes genoemd bij Avon- die zich inschrijven bij dit bedrijf richten op huis-aan-huis verkoop en het internet. Iedere paar weken brengt het bedrijf nieuwe brochures uit met scherp geprijsde producten. Distributeurs krijgen ook een replicated website van het bedrijf. Dat is makkelijk voor klanten die online willen bestellen. Er zijn ook trainingen beschikbaar voor consulentes die hen in staat stellen als cosmetica-adviseurs te werken. Dat laatste is erg belangrijk om succesvol te worden: je hebt dan namelijk als het ware het Avonkeurmerk gekregen dat zegt dat je een absolute expert bent op het gebied van hun producten. Zo positioneer je jezelf ten opzichte van potentiële klanten. Mensen vragen tegenwoordig steeds vaker naar opleidingen en andere bewijzen van iemands deskundigheid. Daarnaast kun je als getrainde adviseur ook zelf nieuwe vertegenwoordigers inschrijven en een eigen organisatie opbouwen, waardoor je residueel inkomen kunt verwerven.

Goede doelen
Avon afficheert nadrukkelijk een bedrijf te zijn dat de wensen van vrouwen kent en helemaal op hun behoeften is afgestemd. Er is ook een mannencatalogus, maar de hoeveelheid producten staat niet in verhouding tot het aantal voor vrouwen. Aan zogenaamd ‘maatschappelijk ondernemen’ wordt veel waarde gehecht: het bedrijf heeft al verschillende prijzen gewonnen, voor bijvoorbeeld de arbeidsomstandigheden en vrouwvriendelijke onderneming. Daarnaast ondersteunt Avon actief de strijd tegen borstkanker. Sinds 1999 heeft het al meer dan 175 miljoen dollar in borstkankeronderzoek geïnvesteerd. En ook huiselijk geweld, waarvan veel vrouwen slachtoffer worden, staat hoog op de agenda en het bedrijf investeert dan ook in projecten die erop zijn gericht het aantal incidenten te verminderen.

Avon is echt een geweldig bedrijf, dat zich bewust is van de samenleving waarin het moet opereren. Inmiddels viert het bedrijf z’n 124ste verjaardag en nog steeds zit er groei in. De wellnessindustrie waarin het bedrijf onderneemt is een groeimarkt en zal ook in 2011 volgens de prognoses weer flink in volume toenemen. Ben je op zoek naar een MLM-bedrijf om mee samen te werken en heb je affiniteit met vrouwen als doelgroep? Overweeg dan serieus om met Avon in zee te gaan. Je kunt het slechter treffen!

Artikel bron: www.artikelenland.nl

Hans Bronkhorst adviseert mensen die actief zijn in de multilevelmarketingindustrie bij het uitbouwen en laten groeien van hun ondernemingen. Hij verzorgt trainingen en lezingen over netwerkmarketing via de MLM Helpdesk (www.mlm-helpdesk.nl). Wil je weten hoe je een succes kunt maken van jouw MLM-bedrijf? Vraag dan naar het gratis Klokkenluidersrapport dat jou op de weg naar succes zet.

Geef a.u.b. uw cijfer voor dit artikel

 

Not yet Rated

Klik het XML Icoon hierboven om MLM artikelen te ontvangen via RSS!

Powered by Article Dashboard